09.07.2014

31-ci məktub


İmam Əli əleyhis-salamın Siffeyndən qayıtdıqdan sonra, Hazirində (Siffeyn bölgəsi yaxınlığında yer adıdır) Həsən ibn Əli əleyhiməs-salama yazdığı vəsiyyətlərindəndir.[1]
(Bu vəsiyyətnamə) yoxluq ölümə yaxın olan, zamanı (onun keçərliyi çətinliklərini) etiraf edən, ömür həyata arxa çevirmiş,[2] dövrana (onun çətinliklərinə) təslim, dünyaya bədbin, ölülərin evlərində məskunlaşmış sabah (yaxın olan ölüm günü) ondan köçəcək atadan (xalqın hidayəti düz yola gətirilməsi barəsində) əldə edilməz bir şey arzulayan, məhv olanların (ölülərin) yolu ilə gedən, (müxtəlif) xəstəliklərə hədəf, zamanın girovu olan, müsibət qəmlərə nişangah, dünyaya qul (onun xoşagəlməz rəftarına düçar), hiylə yalan diyarının (yaxşılarının səadət xoşbəxtliyi pis əməllilərinin bədbəxtliyinin) taciri, (borc yiyəsi kimi öz borcunu almayınca əl çəkməyən xəstəliklərə, ölümlə nəticələnən hadisələrə ) puçluqlara borclu, (əlindən qurtarmaq mümkün olmayan) ölümə əsir, möhnətlərlə müttəfiq, qəm-qüssəyə yoldaş (insan möhnət qəm-qüssədən ayrılmır sanki onlardan ayrılmamağa yoldaş olmağa and içib), bəla dərdlərə hədəf, nəfsi istəklərin torpağa yıxdığı (qovuşacağı) ölülərin canişini olan oğula!
Dünyanın mənə arxa çevirməsi, dövranın mənə itaətsizlik etməsi axirətin mənə üz tutması barəsində bildiklərim məni başqasını yada salmaq məndən sonra qalacaq (ev, var-dövlət övlad kimi) şeylər üçün çalışmaqdan saxlayır. (Çünki belə bir vaxtda kimisə yada salmaq ya nəyinsə qəmini çəkmək münasib deyil.
Gərək səadət xoşbəxtliyə səbəb olan fəzilətlər əldə etməyin fikrində olum.) Amma mənə camaatın qəm-qüssəsi deyil, yalnız öz qəm-kədərim aid edildiyi üçün ( vaxt öz işimdən başqa öz qəmimdən başqa qəmi yadımdan çıxartdımsa) düşüncəm məni təsdiqləyərək arzu nəfsin istəklərindən saxladı, işimin həqiqətini (dünyadan köçməyi) aşkar etdi. Sonra məni onda oyun-oyuncaq olmayan səy təlaşa yalanla qarışıq olmayan doğruluğa vadar etdi. (Xülasə, dünyanın mənə arxa çevirdiyini axirət səfərinə hazırlaşmağın zəruriliyini gördüyüm üçün öz işimdən başqa işlər üçün olan hər bir düşüncəni özümdən uzaqlaşdırdım. Amma) səni vücudumun bir parçası gördüm (çünki övlad insanın bir parçasıdır), hətta vücudumun hamısı hesab etdim (çünki övlad valideynin yerini tutaraq adını qoruyur). Belə ki, sənə bir şey gəlsə, mənə gəlmiş kimidir əgər ölüm səni haqlasa məni haqlamış kimidir. (Qısası, sənin işlərin barəsində düşünməyim öz işim üçün düşünmək kimidir.) Sənin işin məni öz işlərim qəm-qüssəyə saldığı kimi kədərləndirir. Buna görə (həmin səbəbdən) sağ qalmağımdan ya ölməyimdən asılı olmayaraq bu məktuba möhkəm arxalanaraq onu sənə yazdım. (Bu elə bir vəsiyyətnamədir ki, əgər sən ona əməl etsən mənim qəlbim rahat olar.)
Oğulcan, sənə təqvalı olaraq Allahdan qorxmağı, Onun əmr hökmlərinə tabe olmağı, qəlbini Onu yada salmaqla abadlaşdırmağı (çünki bina evin kamilliyi olduğu kimi Allahı yad etmək nəfsin kamillik amilidir) Onun (itaət tabeçilik) ipindən yapışmağı tövsiyə edir, tapşırıram. Əgər sən ondan yapışsan, hansı səbəb ip səninlə Allah arasında olan ip səbəbdən möhkəm ola bilər?!
Qəlbini öyüd-nəsihətlə (elm, hikmət axirəti yada salmaqla) dirilt, zahidliklə (dünyaya ürək bağlamamaqla) öldür, yəqin inamla (Allah Peyğəmbərə iman gətirməklə) qüvvətləndir, hikmətlə (Allahın hökmlərini bilməklə) nurlandır, ölümü yada salmaqla zəlil xar et (nəfsi istəklərə tabe olma) (dünyanın) fanilik yoxluğu(nu) etiraf etməyə məcbur et (onu dünyanın yox olacağını iqrar etməyə vadar et ki, oranın əbədi diyar olmasını zənn etməsin). Onu dünyanın pislikləri dərdləri ilə dərindən tanış et (ki, ona etimad etməsin), zamanın (acı hadisələrinin) hücumu gecə ilə gündüzün pis keçməsi (insanın istək arzularına uyğun olmaması) ilə qorxut. Keçənlərin xəbərləri (onların sərgüzəştlərinin necəliyi) ilə tanış edərək səndən qabaqkıların başına gələnləri onun yadına sal. Onların diyarlarını, qalıqlarını nişanələrini gəz dolan, etdiklərinə, haradan köçdükləri harada düşüb yerləşdiklərinə nəzər sal. Görəcəksən ki, onlar dostlardan ayrılaraq qürbət tənhalıq diyarına düşüblər. Sanki az müddət sonra sən onlardan biri olacaqsan. Belə isə (layiqli əməllərlə) öz mənzil uyuyacağın yeri abadlaşdır, axirətini dünyana satma. Bilmədiyin şey barəsində söz söyləmə. Sənə aid olmayan şey barəsində söhbət etmə. Azğınlıq olmasından qorxduğun yoldan (onunla getməkdən) çəkin. Çünki azğınlıq sərgərdanlığı zamanı özünü saxlamaq, qorxulu işlər görməkdən daha yaxşıdır. Yaxşı işlərə əmr et ki, yaxşılardan olasan. Pis işləri əlinlə, dilinlə qadağan et. Öz səy təlaşınla onları (pis işləri) yerinə yetirən kəsdən ayrıl. Allah yolunda (din düşmənlərinə pis işlərə əmr edən nəfsə qarşı) Ona layiq tərzdə cihad et. (İmkan bacarığın olan qədər cihad etməkdən çəkinmə.) Allah yolunda, tənə vuranın tənəsindən qorxub çəkinmə. (Başqalarını yaxşı işlərə əmr edərək pis əməllərdən çəkindirməkdə digər ilahi hökmlərin icrasında kiminsə tənə vurması, sənə boynunda olan vəzifəni yerinə yetirməyə mane olmasın.) Harada olmağın hansı çətinliklə üzləşməyindən asılı olmayaraq haqq-həqiqət uğrunda (ona yardım etmək üçün) çalış. (Bu yolda qarşıya çıxan heç bir hadisədən üz çevirmə.) Dində elm əldə et. (Onun hökmlərini öyrən.) Özünü xoşagəlməz işlərə səbr etməyə adət ver. Haqq yolda səbrli olmaq necə gözəl xasiyyətdir! Bütün işlərində öz nəfsini Allahına tapşır. Çünki sən (belə olan halda,) onu qüdrətli sığınacağa qoruyucuya tapşırmış olursan. İstədiyin şeyi ancaq Rəbbindən istə (Ondan başqasına üz tutma). Çünki bağışlamaq vermək Onun əlindədir, məhrum etmək . (Hər bir işdə Allahdan) çoxlu xeyir dilə. Mənim vəsiyyət tapşırığım barəsində dərrakə fikir işlət, ondan üz çevirmə. Çünki sözün ən xeyirlisi gözəli onun fayda verənidir (qulaq asanın eşidərək ona uyğun rəftar etmədiyi deyil, eşidərək əməl etdiyidir). Bil ki, (sahibinə) fayda verməyən bilikdə xeyir yoxdur. Öyrənilməsi münasib olmayan (sehr, cadu bu kimi din məzhəbə zidd) elmdən fayda əldə edilməz.
Oğulcan, qocalaraq yaşlaşdığımı, zəiflik süstlüyümün artmaqda olmasını görüb sənə vəsiyyət etməyə tələsdim. Zehnimdə olanları sənə çatdırmamış ölüm məni haqlayar ya bədənimdə çatışmazlıq yarandığı kimi, düşüncəmdə nöqsan yaranar, yaxud bəzi nəfsi istəklər ya dünya fitnələri səni məndən tez qabaqlayar (nəfsi istəklərə tabeçilik dünyaya ürəkdən bağlanmaq sənə hakim olmamışdan vəsiyyət etdim ki, birdən mənim öyüd-nəsihətlərimi qəbul etməzsən) üsyankar dəvəyə dönərsən deyə, onda bir sıra fəzilətlər yazdım. Gəncin qəlbi (toxum səpilməmiş) boş yer kimidir. Hansı toxum səpilsə onu qəbul edər (bitirər). Buna görə ürəyin (dünyaya vurğunluq səbəbindən) bərkiməmiş ağıl dərrakən (boş puç işlərə) mübtəla olmamış səni ədəbləndirməyə başladım (din, hikmət, bilik ibrət qaydalarını sənə xatırlatdım) ki, öz işlərində tam düşüncə ilə, təcrübə edənlərin sənin axtarmaq sınaqdan keçirmək ehtiyacını aradan qaldırdıqları şeyə üz tutasan, təcrübə etməyə möhtac olmayasan sınaqdan keçirməkdən qurtulasan. Beləliklə, bizim (çox zəhmətlə) əldə etdiyimiz ədəb (zəhmətsiz olaraq) sənə çatar bizim üçün qaranlıq (gizlin naməlum) olan şey, sənə aydın olar.[3]
Oğulcan, məndən əvvəlkilərin ömrü kimi (uzun) ömür sürməsəm , onların işlərinə nəzər salıb, xəbərləri barəsində düşünərək onlardan qalan şeyləri seyr etmişəm. Nəticədə onlardan biri (kimi) olmuşam. Hətta onların işləri barəsində mənə çatan şeylərə görə sanki birincisindən sonuncusuna kimi hamısı ilə yaşamışam. Beləliklə, onların işlərinin saf yaxşısını bulanıq pisindən xeyrini ziyanından seçdim. Sənin üçün hər bir işin gözəlini seçdim, bəyənilmişini istədim onun qaranlıq naməlum olanını (məəttəlliyə səbəb olanını) səndən uzuqlaşdırdım. Sənin işin məni, mehriban atanı vadar edən şeyə vadar etdiyi vaxt səni tərbiyə etmək ədəbləndirmək qərarına gəldiyim zaman belə məsləhət gördüm ki, bu işi həyata (yeni) üz tutduğun, zəmanəni yeni dərk etdiyin (gənc yeniyetməlik) pak niyyət təmiz nəfsə malik olduğun vaxtda görüm. bu işə Allahın kitabı, onun vili (yozumu), İslamın (həqiqi) yolları, şəriət hökmləri Allahın halal-haramını öyrətməklə başlayıram. Allahın kitabından başqa bir şeylə başlamıram sənin təliminə. Sonra xalqın nəfsi istəklər (ziddiyyətli) rəylərə uymaları səbəbindən (əqidə şəri hökmlərdə) şübhələrə düşüb ixtilafa düçar olduqları şey barəsində sənin şübhəyə düşəcəyindən qorxdum. Onu sənin yadına salmağa meylim olmasa da, mənim üçün onu möhkəmləndirmək, səni həlak məhvediciliyindən əmin olmadığım işdə təkbaşına buraxmaqdan daha xoşdur. Allahın, onda sənə qurtuluş nicat müvəffəqiyyəti əta etməsini səni düz yola hidayət etməsini diləyirəm. Beləliklə, bunları  vəsiyyət edirəm sənə.
Oğulcan, bil ki, vəsiyyətimdən öyrənəcəyin ən yaxşı şey Allahdan çəkinərək qorxmağın, Allahın sənə vacib etdiyinə kifayətlənməyin (Əbu Talib, Seyyidüş-şühəda Həmzə fər Təyyar kimi) keçmiş babaların əməlisaleh əhli-beytinin qoyub getdiklərini əldə etməyindir. Çünki sən fikirləşərək düşündüyün kimi, onlar da öz sayıq düşüncələrini əldən vermədilər (özlərinə diqqət yetirərək səadət xoşbəxtlik tapdılar). Beləliklə, nəticədə düşüncə onları bildiklərini yerinə yetirməyə vəzifə daşımadıqlarından çəkinməyə yönəltdi. (Onlar özlərinə aşkar məlum olan şeylərə inanaraq ona uyğun davrandılar, qaranlıq naməlum qalan şeylərdən isə uzaqlaşdılar.)  
Beləliklə, əgər nəfsin, sənin qohumlarının (təcrübə edərək) keçdiklərini onlar kimi bilməməsinə baxmayaraq, qəbul etməkdən boyun qaçırırsa, sənin bu barədəki istəyin  şübhələrə (qatma-qarışıq sözlərə) girişərək mübahisə çəkişmələrə daxil olmaq deyil, başa düşmək, çalışmaq elm bilik əldə etmək olmalıdır.[4] Ona nəzər salıb barəsində düşüncəyə dalandan qabaq öz Allahından kömək istə, müvəffəqiyyət qazanmağın üçün Ona üz tut səni şəkk-şübhəyə salan ya zəlalət azğınlığa aparan bütün pis işləri tərk et. Beləliklə, ürəyinin təmizlənib saflaşaraq təvazökar itaətkar olmasını, fikrinin kamilləşərək (pərakəndəlikdən uzaqlaşıb) cəmlənməsini o barədəki səyinin məqsədyönlü olmasını yəqin etdikdən sonra (bu vəsiyyətnamədə) dediklərimə nəzər sal barəsində fikirləş. Əgər istədiyin fikir düşüncə rahatlığını əldə edə bilməsən (ürəyin pak itaətkar olmasa, düşüncələrin pərakəndə olsa, müxtəlif məqsədlərə malik olsan), bil ki, öz qabağını görməyən dəvə kimi anlaqsız addım atır zülmət qaranlıqlara (azğınlıqlara) düşürsən. Anlayışı olmadan bilmədiyi yol ilə gedən ya (haqqı batilə) qatışdıran kimsə dini istəyən adam deyil! Belə olan halda, dayanmaq özünü saxlamaq (ağıl elmin hökmünə) daha yaxındır.
Buna görə oğul can, mənim vəsiyyət tapşırığımı yaxşı anla. Bil ki, ölümün sahibi həyatın da sahibidir, yaradan öldürəndir, yox edən, qaytarandır (bəla çətinliklərə) düçar edən nicat verəndir. (Xülasə, işlərdə şəriksiz Allahdan başqa təsiredici yoxdur.) Dünya ancaq Allahın nemətlərimtahanlar, axirət cəzası bizim bilmədiyimiz şeylərdən istədiyini müəyyən etdiyi şey üzərində dayanıb. Buna görə işlərdən hansısa sənə çətin gələndə, (onun hikmət məsləhətə əsaslanmamasını sanma) onu sənin ondan xəbərsizliyin nadanlığın hesab et. Çünki sən yaradılışının əvvəlində nadan idin, sonra bilik sahibi oldun. Sənin (hikmət məsləhətini) bilmədiyin, düşüncənin barəsində sərgərdan qaldığı, görmənin azdığı sonra görüb dərk etdiyin şeylər çoxdur. Buna görə yaradan, ruzi verən gözəl əndamını xəlq edəndən (Onun rəhmət ipindən) yapış. İbadət bəndəliyin Ona olsun, Ona üz tut qorxun Ondan olsun.
Oğulcan, bil ki, Allah barəsində Peyğəmbər (səlləllahu əleyhi alih) kimi heç kəs xəbər verməyib. Belə isə onu öz (səadət xoşbəxtlik) bayraqdarın hesab et (əzab çətinliklərdən) nicat qurtuluş rəhbərin bil. Mən (bu barədə) sənə öyüd-nəsihət verməkdə heç nəyi əsirgəmədim. Sən özün üçün (öz xeyrin üçün) fikir düşüncələrində hər qədər səy təlaş etsən , heç vaxt mənim sənin üçün olan fikir düşüncələrim həddinə çata bilməzsən.
Oğulcan, bil ki, əgər Rəbbinin şəriki olsaydı, sənin (hidayət edilməyin) üçün onun da peyğəmbərləri gələr, onun səltənət hökmdarlıq nişanələrini görər, sifətlərini tanıyardın. Amma Allah, Özünü vəsf etdiyi kimi təkdir. (Qurani-Kərimin Kəhf surəsinin 110-cu ayəsində buyurur ki: «أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ» «Sizin tanrınız yalnız tək olan Allahdır».) Səltənətində heç kəs Ona qarşı çıxmır. O heç vaxt zavala uğramır həmişə olub (əbədi əzəlidir). O hər şeydən əvvəldir, amma (say mənasında olan) əvvəl olmaq birinciliksiz.[5] Həmçinin hər şeydən axırdır, sonluqsuz![6] O, rübubiyyətinin qəlb ya gözün əhatə etməsi nəticəsində isbat edilməsindən böyükdür.[7] Buna görə Onun sifətlərini (deyilən kimi) dərk etdikdən sonra, itaət bəndəlik axtarışında, əzab cəzasından qorxmaqda qəzəbindən (rəhmətindən uzaqlaşmaqdan) çəkinməkdə qədir-qiyməti kiçik, qüdrəti az, acizliyi çox Rəbbinə ehtiyacı böyük olan sənin kimisinə necə davranmaq layiqdirsə, elə hərəkət et. Çünki O, sənə yaxşılıqdan başqa bir şey əmr etməyib səni çirkin işlərdən başqa bir şeydən çəkindirməyib.[8] Oğulcan, səni dünya, onun necəliyi, aradan getməsi əldən-ələ keçməsindən  xəbərdar etdim. Sənə axirətdən həmin diyarda onun əhli üçün hazırlanmış  şeylərdən xəbər verdim. Dünya axirət işləri barəsində sənin üçün misallar da çəkdim ki, onlardan ibrət götürərək ardınca gedəsən! Dünyanı sınaqdan keçirib tanıyan kimsə (arzu istəklərinə) uyğun olmayan qəhətlik dar yerdən, su yeməyi bol yaşıllıqları (geniş) olan yerə səfər edən müsafirlər dəstəsi kimidir. Onlar öz diyar yerlərinin gen-bolluğuna çatmaq üçün yolun əziyyətləri, dostların uzaqlığı, səfərin çətinlikləri yeməklərinin pisliyinə dözərlər. Beləliklə, həmin çətinliklərdən əziyyət ağrı-acı hiss etməzlər. (Öz) yığdıqlarının həmin yolda xərcləməsində bir ziyan görməzlər.[9] Onlar üçün onları mənzil yerlərinə yaxınlaşdıran şeydən sevimli bir şey yoxdur. Dünyaya aldanan ( axirətə göz yuman) şəxs isə yeyib-içməyi bol, naz-neməti çox (arzu-istəklərinə) müvafiq mənzildə olan sonra ordan qəhətlik darısqal yerə gələn dəstə kimidir. Gözlənilmədən yeni yerə çatan ona doğru hərəkət edən zaman onlar üçün (əvvəl) olduqları yerdən ayrılmaqdan acı ağır şey yoxdur!
Oğulcan, özünü səninlə başqası arasında olan şeydə tərəzi et. Beləliklə, özün üçün bəyəndiyin şeyi başqası üçün bəyən. Özün üçün istəmədiyin şeyi, başqası üçün istəmə. Necə ki, sənə zülm edilməsini istəmirsən, sən zülm etmə. Sənə yaxşılıq edilməsini istədiyin kimi, sən yaxşılıq et. Başqalarında çirkin saydığın şeyi, özündə çirkin say. Sən özün başqaları barəsində məmnun razı olub rəva bildiyin şeyi, başqalarının da sənə rəva bilmələrindən razı ol. Bildiyin az olsa da bilmədiyin şeyi demə. Sənə deyilməsini istəmədiyin şeyi (sən başqalarına) demə.
Bil ki, məğrurluq özünü bəyənmək xoşagəlməz haqqa zidd bir xüsusiyyətdir ağıla ziyan gətirər. Beləliklə, öz yaşayış dolanışığını təmin etmək üçün çalış. Başqaları üçün xəzinədarlıq etmə. (Hərisliklə mal sərvət yığaraq onu başqaları üçün saxlama.) Öz doğru yoluna çatanda (haqq yolu tapanda) isə, Rəbbin müqabilində ən təvazökar itaətcil halda ol.
Bil ki, qarşında uzaq məsafəli uzun çox qorxulu bir yol var. Sən orada yaxşılıq axtarışına yükünün (ağır günah itaətsizliklərdən) yüngül olması ilə birgə səni məqsədə çatdıracaq miqdarda azuqə götürməyə möhtacsan. Buna görə arxana taqət bacarığından artıq yük götürmə ki, ağırlığı səni incidər ( yolda qalaraq başqalarına çata bilməzsən). Sənin azuqəni qiyamət gününə aparacaq sabah, sən möhtac olduğun zaman onu sənə qaytaracaq möhtac imkansız bir adam tapsan qənimət bil azuqəni ona yüklə. qədər ki, imkanın var, ona çox kömək et. Çünki ola bilər ki, (ehtiyac günü) onu axtarasan tapmayasan. Sənin ehtiyacın olmayan zaman səndən borc istəyəni qənimət bil ki, möhtac olduğun gündə onu sənə qaytarsın.
Bil ki, sənin qarşında çox təhlükəli çətin bir keçid var. Orada yükü yüngül olan yükü ağır olandan xoşhaldır ağır tərpənən sürətlə gedəndən pis aciz vəziyyətdədir. Həmin yolda, sənin enəcək yerin, mütləq ya cənnətdir, ya da od. Buna görə (həmin diyara) çatmamışdan özün üçün qabaqcadan hazırlıq görən göndər (ki, sənin üçün asayiş rahatlıq yeri əldə etsin). Getməmişdən qabaq mənzil hazırla ki, ölümündən sonra razı salmaq vasitələri yoxdur heç kəs dünyaya qayıtmır. (Orada yaxşı görmək mümkün deyil ki, günahdan keçsinlər, həmçinin dünyaya qayıtmaq olmur ki, pis işlərə görə tövbə edilsin.)
Bil ki, göylər yerin xəzinələri (qüdrətli bacarıqlı) əllərində olan Allah sənə dua etmək istəmək icazəsi verib (onların) qəbul edilməsinə zəmanət verib. Sənə (istədiyini) vermək üçün istəməyini, mehribanlıq etməsi üçün rəhmət mehribanlıq diləməyini əmr edib. Səninlə Özü arasında Onu səndən ayıracaq bir kimsə qoymayıb. Səni Onun yanına şəfaətçi vasitəçi aparmağa məcbur etməyib. Pis görəndə tövbə etməyinə mane olmayıb, (günahına görə) cəza verməyə tələsməyib. Rüsvay edilməyə layiq olduğun yerdə rüsvay etməyib səni. Tövbənin qəbul edilməsində səni əziyyətə salmayıb. Günahlara görə səni sıxıntıya salmayıb rəhmətindən naümid etməyib. Hətta sənin özünü günahdan saxlamağını yaxşı (görmək) kimi dəyərləndirib. Sənin günah pis işini bir günah, yaxşı gözəl işini isə on bərabər hesab edib. Sənin üçün tövbə, peşman olaraq qayıtmaq razı salmaq qapısı açıb. Beləliklə, vaxt çağırsan, səsini  eşidər, vaxt Onunla münacat razü-niyaz etsən, qəlbinin sirrini bilər. Belə isə, istəyini Ona çatdırarsan, ürəyinin sirrini Onun yanında açarsan dərd-qəmindən Ona şikayət edər, Onunla dərdləşərsən. Ondan istəyərsən çətinliklərinin çarəsini kömək yardım diləyərsən Ondan. Ömür uzunluğu, can sağlığı ruzi bolluğu kimi başqalarının verə bilmədikləri şeyləri, Onun rəhmət xəzinələrindən istəyərsən. Sənə Ondan istəmək icazəsi verməklə, xəzinələrinin açarlarını sənin əllərinə verib. Beləliklə, istədiyin zaman dua vasitəsi ilə nemətlərinin qapılarını açar, bir-birinin ardınca rəhmət yağışlarının gəlməsini istəyərsən. Allahın sənə gec cavab verərək (dualarını) gec qəbul etməsi naümid etməməlidir səni. Çünki bəxşiş niyyət miqdarında olur. (Duanın qəbul olunması niyyətin saflığı daimiliyndən asılıdır.) Ola bilər, sənin duanın qəbul edilməsi (ona görə) təxirə düşsün ki, istəyənin mükafatı daha böyük, ümidvar olanın bəxşişi daha çox olsun. (Çünki duanın qəbul olunması qədər geciksə, istək daha da artar daha yaxşı razü-niyaz edilər. Nəticədə həmin şəxs bəxşiş edilməyə daha çox layiq olar.) Çox şey var ki, (Allah-təaladan) istəyərsən o sənə verilməz. Amma dünyada axirətdə sənə ondan daha yaxşısı verilər. Yaxud da duan sənin üçün daha yaxşı olan şeyə görə qəbul edilməz. Çox vaxt da elə şey istəyirsən ki, o sənə veriləcəyi təqdirdə dinin məhv olar. Buna görə gərək gözəlliyi sənə qalan, günah əzabı isə səndən uzaq olan şeyi istəyəsən. (Xülasə, əbədi səadət xoşbəxtliyə səbəb olan şeyi istə. İstəklərin çoxu dünya malı sərvət barəsində olduğu üçün İmam əleyhis-salam onu məzəmmət edərək belə buyurur:) Mal sənə qalmır. Sən ona qalmayacaqsan. (Axirətdə səninlə birgə olmayacaq ki, sənə xeyir versin sən həmişə dünyada qalıb ondan bəhrələnməyəcəksən.)
Bil ki, sən dünya üçün deyil, axirət üçün, qalmaq üçün deyil, yox olmaq üçün yaşamaq üçün deyil, ölmək üçün yaradılmısan. Sən köç edilən yerdə, müvəqqəti diyarda axirətə gedən yoldasan. (Buna görə belə bir yerə ürək bağlamaq rəva deyil.) Sən əlindən qaçanın qurtula bilmədiyi axtaranın əldən çıxarmadığı ölüm üçün bir ovsan ölüm onu mütləq haqlayacaqdır. Belə isə ölümün səni özünə «ondan tövbə edərəm» deyib etdiyin günah zamanı haqlayaraq səninlə (həmin tövbə etmək barəsindəki) fikrin arasında ayrılıq salmasından qorx çəkin. (Əgər belə olsa) həmin vəziyyətdə sən özünü məhv etmisən. (Çünki ağıldan uzaq belə bir fikirlə günah edib onun cəzasına düçar olmusan.)
Oğulcan, ölümü qəflətən düşəcəyin ölümdən sonrakı hadisələri çox yada sal ki, o sənin yanına gələnə kimi özünü hazırlayıb (silahını taxaraq) kəmərini bağlamış olasan. Məbadə ölüm səni qəflətən haqlasın (sən ona hazır olmadığın üçün) qalib gəlsin sənə! Dünya əhlinin dünyaya ürək bağlamaları, güvənmələri, hərislikləri onun üstündə bir-birləri ilə düşmənçilik etmələrinin səni aldatmasından qorx. Çünki Allah səni ondan xəbərdar edib.[10] Dünya özü özünü sənin üçün vəsf edib pisliklərini açıb göstərib. (Onun başqaları ilə rəftarını görürsən.) Dünyapərəstlər hürən itlər ov axtaran yırtıcılardır (həmin heyvanlar kimidirlər). Onların bəzilərinin bəzilərindən xoşu gəlmir bir-birlərinin üstünə qışqırır, güclüsü zəifini yeyir. Onların böyüyü zor gücünə kiçiyinə ziyan vurur. Onlar (bəzisinin) ayaqları bağlanmış dördayaqlılardır (dördayaqlılar kimidirlər).[11] Digər qismi isə (başlı-başına) buraxılmış heyvanlardırlar ki, ağıllarını itiriblər azğınlığa düşmüşlər. Onlar quru sərt çöldə zərər-ziyan otlamaq üçün buraxılmış dördayaqlılardır! Onların qoruyacaq çobanları, otaranları var! Dünya onları korluq azğınlıq yoluna aparır gözlərini hidayət nicat nişanələrini görməkdən örtüb. Beləliklə, onlar onun azğınlığında sərgərdandırlar onun naz-nemətləri içərisində qərq olublar. (Ona vurğunluq ürək bağlamaq nəticəsində) onu öz rəbbləri ediblər. Bu cür, dünya onlarla oynayır (ağıllarını oğurlayır) onlar da dünya ilə oynayırlar (başlarını ona qatıblar). Ondan sonra gələcək (ölüm, çətinliklər qiyamət günü kimi) şeyləri unudublar!!
Bir az döz möhlət ver ki, qaranlıq açılsın. Deyəsən, kəcavələr çatdı (səfərdə olanlar gəldilər)! Tələsənin birləşəcəyi vaxt yaxındır. (Dünyaya könül verənlər tezliklə, hələ əbədi yerinə çatıb düşərgə salmamış qabaqkı karvana çatacaq əməllərinin cəzasını alacaqlar.)
Oğulcan, bil ki, mindiyi dəvə gecə-gündüz yol gedən kimsə özü yol getməsə , miniyi onu aparar. İstirahət dincəlməkdə olsa da yolu qət edər.[12]
Yəqin bil inan ki, heç vaxt öz arzuna çatmayacaq heç vaxt öz ölümündən qurtula bilməyəcəksən. Sən səndən əvvəlkilərin yolundasan. Belə isə (ölümə heç bir çarə olmadığı üçün mal sərvətə görə) çalışmaqda yüngül keçin dərinə getmə. Qazanılan şeydə səy təlaşını gözəlləşdir (həris olma ki, onun axırı həlak məhv olmaqdır). Çünki çox çalışmaqlar var ki, malın əldən çıxmasına səbəb olur. Hər çalışan tapmaz hər ortayollu ümidsiz məhrum olmaz. Nəfsin səni saysız nemətlərə çatdırsa da, onu bütün alçaqlıq rəzilliklərdən üstün tut, əzizlə. Çünki nəfsindən sərf etdiyin şeyin müqabilində, onu əvəz edəcək bir şey tapa bilməyəcəksən. Başqasına qul olma (mal məqam tamahı ilə heç kəsə baş əymə). Allah səni azad yaradıb. Pisliklə (başqasının yanında abır tökməklə) qazanılan xeyrin (mal məqamın) harası xeyirdir?! Çətinliklə əldə edilən asanlığın xeyri var?!
Tamah hərislik dəvələrinin səni sürətlə həlak suyunun başına aparmasından çəkin. (Dünya onun mallarına tamah hərislik nəticəsində haram işlər görmə ki, əgər etsən ilahi əzaba düçar olacaqsan.) Əgər səninlə Allah arasında başqa nemət sahibinin olmamasına bacarığın çatsa, et bunu! (Başqalarının yanında abrını tökmə.) Çünki sən (dünya süfrəsindən) öz payını tapacaq, (sənə çatmalı olan) hissəni əldə edəcəksən! Eyb nöqsan sifətlərdən pak uzaq olan Allahdan çatan az, Onun yaratdıqlarından gələn çoxdan daha üstün əzizdir, hərçənd ki, hər şey Ondandır.
Susmağının nəticəsində əldən çıxan şeyi əldə etmək danışmağın nəticəsində əldən çıxan şeyi geri qaytarmaqdan daha asandır.[13] Qabda olan şeyin qorunması onun qapağının bərk bağlanmasından asılıdır.[14] Mənə sənin öz əlində olanı qoruyub saxlamağın başqasının əlində olanı istəməyindən daha xoşdur. (Mal sərvətə malik olmaq insanı başqasına möhtac edən israfdan daha yaxşıdır.) Ümidsizliyin (yoxsulluğun) acısı başqalarına əl açmaqdan daha yaxşıdır. İffətli ismətli , günah xəta ilə olan varlılıqdan daha xeyirlidir. İnsan öz sirrini daha yaxşı qoruyur. (Çünki onun sirri gizlin saxlamaq üçün olan səyi başqalarından daha çoxdur.) Çox çalışanlar var ki, çalışdıqları şey onlara ziyan gətirir. Çox danışan hərzəçi olar. (Öz dünya axirət işləri barəsində) düşünən bəsirətə çatar. Yaxşı işlər görənlərə qoşul ki, onlardan olasan. Pislərdən ayrıl ki, onlardan olmayasan. Haram qədər pis yeməkdir! Zülmün ən pisi zəif acizə zülm etməkdir. Yumşaqlıq mehribanlığın sərtlik kobudluq sayıldığı yerdə sərtlik kobudluq yumşaqlıq mehribanlıqdır. (Yumşaqlıq fayda verməyən yerdə sərtlik bəyənilir ağlın bir görə bilmədiyi yerdə dəlilik lazımdır.) Çox vaxt dərman dərd, dərd isə dərman olar. (Bəzən birinə yoxsulluq xəstəlik məsləhət xeyir olur, varlılıq sağlamlıq yox.) Çox vaxt öyüd verməsi gözlənilməyən kəs öyüd verər, öyüd verməsi istənilən kimsə isə xəyanət edər. (Çox vaxt ağıllı uzaqgörən ya nadan düşmən sənin xeyir-ziyanın barədə sənə öyüd verər, dostun isə xəyanət edərək sənə yaxşı yol göstərməz.) Arzulara güvənmək dalmaqdan çəkin. Çünki arzu axmaqların ağlı az olanların sərmayəsidir. Ağıl təcrübələri yadda saxlamaq, qorumaqdır. (Ağıllı adam təcrübələri əldən verməz. Ağılsız isə onları tez yaddan çıxardar.) Etdiyin ən yaxşı təcrübə sənə öyüd verən təcrübədir. Fürsət olan zaman o, qəmə çevrilməmişdən tələs. Hər axtaran (axtardığını) tapmaz həmçinin hər səfərə gedən geri dönməz. (Dünyaya ürək bağlama. Fürsəti əldən vermə axirət üçün azuqə götür. Çünki fürsət həmişə ələ düşmür ölüm səfərinə gedən geri dönmür.) Ziyanlardan biri azuqəni (təqva pərhizkarlığı) əldən vermək (yaxud var-dövləti şəhvət nəfsi istəklərə sərf etmək) axirəti bərbad etməkdir. Hər bir işin bir sonu var. (Ağıllı o adamdır ki, işin sonunu fikirləşir.) Sənin üçün təqdir edilibsə, tezliklə sənə çatacaq. (Bu qədər əziyyət çəkmə öz din dünyanı bərbad etmə. Mal sərvət əldə etmək üçün dəniz çöllükləri qət edən) tacir özünü məhvə təhlükəyə atır. çox elə az (mal) ki, bərəkəti çoxdan (çox maldan) daha artıqdır. (İsmətli peşə sahibinin əldə etdiyi şeyin xeyir-bərəkəti həm dünyada, həm axirətdə günahkar varlının sərvətindən daha üstündür.)
Alçaq xar köməkçidə (nifaq ikiüzlülükdə) günahlandırılan dostda xeyir yoxdur. (Çünki həmin köməkçinin imkanı olsaydı özünü zillət xarlıqdan qurtarardı. İkiüzlü dost da ona görə ki, həmin şəxsə inam yoxdur. Çünki o öz xeyrini güdər dosta ziyan dəyməsi barəsində fikirləşməz, qayğılanmaz.) qədər ki, zəmanənin cavan dəvəsi sənə ram olub, onunla asan yüngül davran. Özünü bir şeyin çoxuna göz dikib təhlükəyə atma. (Mal sərvətini çoxaltmaq üçün hərislik göstərmə ki, çətinliklərə düçar olarsan.) Mindiyin dəvənin itaətsizlik etməsindən çəkin! (İnadkarlıq düşmənçilikdən çəkin. Yoxsa səni işlərdə elə çətinliklərə düçar edər ki, onlardan yaxa qurtara bilməzsən.) Özünü qardaşın (dindaş dostun) səndən ayrılanda ona yaxınlaşmağa, üz döndərəndə mehribanlıq dostluğa, simiclik edərək əsirgəyəndə ona bəxşiş etməyə, uzaqlaşanda ona yaxınlıq etməyə, sərtlik edəndə ona qarşı yumşaq olmağa o, pis görəndə üzr istəməyə vadar et. (Qısası, onun pislikləri müqabilində yaxşılıq et.) Sanki sən onun qulu, o isə sənin nemət verənindir (kimi et bunları). Deyilənləri öz yerindən başqa yerlərdə işlətməkdən (münafiqlə bu cür davranmaqdan) ya onları ləyaqətsiz (alçaq) adamlarla münasibətdə etməkdən çəkin. (Çünki münafiq ləyaqətsiz adama yaxşılıq etmək şoranlığa toxum səpməkdir.) Dostunun düşməni ilə dostluq etmə. Əgər belə etsən öz dostunla düşmənçilik etmiş olarsan. Öz qardaşına (dindaş dostuna) saf (niyyətlə) öyüd ver (ona öyüd verərkən Allahın razılığını əldə etməkdən başqa heç bir qəsdin olmasın), istər (onun sənin öyüdünə münasibəti) yaxşı olsun, istərsə pis. Qəzəbini qurtum-qurtum ud (özünü cilovla). Çünki mən sonda ondan şirin dadlı bir içki görmədim. Sənə qarşı qəzəbli kobud olanla yumşaq davran. Çünki (sənin yumşaqlığın onu utandırar ) tezliklə o sənə qarşı yumşalar. (Müqabil tərəf başa düşən adam olanda belə etmək lazımdır. Başa düşən adam olmasa isə onun qəzəbi müqabilində sərtlik etmək lazımdır.) Düşməninlə yaxşı xoş davran. Bu, iki qələbədən (intiqam alaraq onu cəzasına çatdırmaqdan ya güzəşt edərək ona yaxşılıq etməyin birindən) daha şirindir.[15] Qardaşınla (dindaş dostunla) münasibətlərini kəsmək istəyəndə dostluğunun yerinin bir azını saxla ki, həmin dost vaxtsa o dostluq yeri ilə qarşılaşsa ora qayıda bilsin.[16] Sənin haqqında yaxşı xoş fikirdə olanın zənnini doğrult. (O səni yaxşı bildiyi səndən yaxşılıq umduğu üçün xeyir yaxşı işləri tərk etmək rəva deyil.) Aranızdakı dostluğa güvənib arxalanaraq qardaşının haqqını pozma. Haqqını pozduğun kimsə qardaşın deyil. Ailən qohumların sənə nisbətdə camaatın ən bədbəxti olmamalıdırlar. (Yaxınların bəxşiş yaxşılıq edilmək baxımından başqalarından daha üstündürlər. Necə deyərlər: «Evə gərək olan çıraq məscidə yaraşmaz».) Səndən uzaq gəzənlə heç vaxt tanışlıq etmə. (Çünki istəməyən adamla tanış olmaq insanın həqir xar olmasına özünə zülm etməsinə səbəb olur.) Gərək qardaşının (dindaş dostunun) səndən ayrılmaq bacarığı sənin onunla birləşməyindən (həmçinin) onun pislik etməsi sənin yaxşılıqlarından üstün olmasın. (Xülasə, o qədər ayrılmağa şərait yaratsa da, sən birləşməyə səbəb olan şeyləri önə çək.) Sənə zülm edənin zülmü gözündə böyüməsin. Çünki o öz ziyanına (zalımlar üçün müəyyən edilmiş cəzaya) sənin xeyrinə (sənin zülm sitəmə səbr etməyə vəd edilmiş mükafata nail olmağına) çalışır. Səni sevindirənin mükafatı sənin onu qəmləndirməyin deyil!
Oğulcan, bil ki, ruzi iki qisimdir: bir ruzini sən axtarırsan, bir ruzi isə səni axtarır sən ona tərəf getməsən belə sənə çatar. Ehtiyac yoxsulluq zamanı özünü alçaltmaq, varlı ikən isə zülm kobudluq etmək necə çirkin xasiyyətdir![17] Sənin dünyandan qazancın yalnız öz yerini (əbədi axirətini) abadlaşdırmağa sərf etdiyin miqdardır. (Bundan başqa sərf etdiyin ya özündən sonra qoyub getdiyin şeylərin sənə xeyri olmayacaq onlar əlindən yapışmayacaqlar.) Əgər əlindən çıxan şey üçün ah-zar edib inildəyirsənsə, onda sənə çatmayan şeylərə görə ağlayaraq nalə qopar.[18] Artıq baş vermiş şeylərə əsaslanıb, olmayanlara dəlil gətir. (Gördüyün şeylərə baxıb görmədiyin şeyləri dərk et ki, gözüaçıq işbilənlərdən olasan.) Çünki işlər (dünyanın işləri) bir-birinə bənzəyir. İncidilərək əziyyət verilməyincə öyüddən faydalanmayanlardan olma. Çünki ağıllı adam ədəb vermək öyrətməklə öyüdlənər, heyvanlar isə kötək yeməyincə tabe olmazlar. Sənə üz tutan qəm-qüssələri təmkinli düşüncələr (Allah-təalaya olan) gözəl inamla özündən uzaqlaşdır. (Allahın istəyinə tabe ol ki, sənin səadət xoşbəxtliyin ondadır.) Kim düz orta yolu tərk etsə, haqdan uzaqlaşıb özünə zülm edib. Dost qohum yerindədir. (Qohumun barəsində riayət etdiyin şeyləri onun barəsində etməlisən.) Dost o kəsdir ki, gizlində düz olsun. (Dostunun hüzurunda etdiklərini o olmayanda da həmin cür etsin. Belə olmasa münafiq ikiüzlüdür öz xeyrinə görə özünü dost kimi göstərir.) Nəfsi istəklər korluğa bərabərdir. (Kor bir şey görmədiyi kimi nəfsi istəklər əsiri qəlbi kor olduğu üçün yaxşı ilə pisi öz xeyri ilə ziyanını bir-birindən ayıra bilmir.) Çox uzaq var ki, yaxından da yaxındır çox yaxın var ki, uzaqdan da uzaqdır. (Çox vaxt yad insana xeyir verər, qohum isə ziyan vurar.) Qərib o adamdır ki, dostu yoxdur (hətta öz vətənində olsa belə). Haqqı (düz söz əməli) aşanın yolu daralar.[19] Öz qədir məqamına uyğun (hərəkət edən) adamın qədri həmişəlik qalar. Əldə edərək yapışmalı olduğun ən möhkəm səbəb ip səninlə Allah arasında olan səbəbdir. (Allahın ipindən yapışan kəs heç kəsə möhtac olmaz.) Sənin barəndə laqeyd olan (xeyrinlə ziyanını bir hesab edən) kəs sənin düşmənindir. Bəzən tamah hərislik (insanı) həlakətə sürükləyəndə ümidsizlik əldə etmək olar. (Çox vaxt insan zərər bədbəxtçiliyinə  səbəb olan şeyə tamah salır həmin şeydən ümidsizləşmək onu əldə etmək kimidir.) Hər yırtıq (çirkinlik) açılmaz (açaraq üzə çıxarmağın yaxşı deyil). Hər fürsət ələ düşməz. (Elə isə onu qənimət bil əldən vermə.) Çox vaxt görən (ağıllı) adam öz düz yolunda səhvə düşür kor (nadan ağılsız) nicat yolunu tapır.[20] Pisliyi təxirə sal, gecikdir. Çünki istədiyin vaxt ona tərəf tələsə bilərsən. Nadanla əlaqələri kəsmək, ondan ayrılmaq ağıllı ilə münasibət qurmağa bərabərdir. Kim zəmanədən əmin olsa, zəmanə ona xəyanət edər. Kim onu böyük sansa, onu zəlil xar edər.[21] Hər ox atanın oxu hədəfə çatmaz.[22] Hökmdar (onun düşüncə rəftarı) dəyişəndə zəmanə (vəziyyət) dəyişər.[23] Yoldan qabaq yol yoldaşını, evdən qabaq isə qonşunu soruş.
Başqasından nəql etsən belə, gülünc söz danışmaqdan çəkin. (Çünki o, insanın başqaları yanında kiçilməsinə səbəb olur.) Qadınlarla məsləhətləşməkdən çəkin. Çünki onların nəzər düşüncələri zəifliyə, qərarları isə süstlüyə doğru gedir. Hicab örtüklə (ora-bura) baxmalarının qarşısını al. (Çölə çıxıb gözlərinin camaata sataşmasına icazə vermə.) Çünki hicabın möhkəmliyi (hicab örtmək onunla zinətlənmək) onları daha yaxşı qoruyur. (Hər qədər hicabda olsalar, pozğunçuluqdan qorunmuş olarlar.) Onların çölə çıxmaları sənin onların yanına (kişi qadınlığından asılı olmayaraq) inanılmayan etibar edilməyən adamlar gətirməyindən pis deyil.[24] Əgər bacarsan, elə et ki, səndən başqasını tanımasın. Qadını ona aid olmayan işə hakim etmə. Çünki qadın   buyruqçusu deyil, ətirli bir güldür (gül kimidir. Buna görə onu işləri yerinə yetirməkdən saxla). Onu əzizləyəndə ona aid olan şeylərdən kənara çıxma. Onu tamaha salma ki, başqası üçün şəfaət etsin, vasitəçilik etsin. Qısqanclıq edilməməli yerdə qısqanclıq etmək pis gümana düşməkdən çəkin. (İffətli qadın barəsində pis gümana düşüb heç nədən özündən çıxma.) Çünki bu , düz qadını əyriliyə (nalayiq işlərdən uzaqlıq zinəti ilə) bəzənmiş qadını tərəddüdə (o barədə) fikirləşməyə vadar edər.[25] Əlin altında olanların işçilərinin hər biri üçün bir müəyyənləşdir ki, (yerinə yetirməsə) həmin işə görə ondan yapışaraq sorğu-suala tuta biləsən. Çünki bu üsul onların sənin işlərini bir-birinin boynuna ata bilməmələri üçün daha münasibdir. Qohumlarına hörmət et, əzizlə onları. Çünki onlar sənin qol-qanadındırlar ki, onlarla uçursan; əsil-kökündürlər ki, onlara qayıdırsan (onlardan kömək yardım alırsan başucalığın onlarladır); sənin (yardımçı) əlindirlər ki, onlarla (düşmənə) hücum edirsən (qələbə qazanırsan).
Sənin din dünyanı Allah yanında əmanət qoyuram (ki, qorusun qarşıya çıxacaq hər bir pis hadisədən saxlasın). Ondan sənin üçün indi gələcəkdə, dünya axirətdə ən gözəl təqdir istəyini diləyirəm. Salama layiq kimsəyə salam olsun!






[1] O Həzrət bu vəsiyyətnamədə verdiyi çoxlu öyüd-nəsihətlərdə səadət xoşbəxtlik yollarını göstərib. Bu vəsiyyətnamədə İmam əleyhis-salamın sözlərinin hədəf məqsədi İmam Həsən əleyhis-salam deyil, bütün insanlardır. Buna görə «bu vəsiyyətnamədəki «dünya qulu qürur taciri» kimi ibarələr imamın şə'ni ismət məqamına layiq olmadığı üçün gərək onlar yozulsunlar, yəni, onların zahiri mənalarına göz yumulsun zahirdə olmayan mənalarına diqqət edilsin» deyilməsinə heç bir yer qalmır. Çünki söhbətin hədəf məqsədinin ümumi insanlar olmasını qəbul etsək, başqa yozuma ehtiyac qalmır. Hərçənd ki, Allahın, pak sum Əhli-Beyti hər bir eyb nöqsandan uzaq etməsi gözəl xislət sifətlərlə bəzəməsinə baxmayaraq, onlar Allah-təalanın göstərişi ilə özlərini tərifləməyiblər zahirdə özlərini başqaları kimi göstəriblər. Bütün bunlarla yanaşı, «Nəhcül-Bəlağə»nin şərhçilərindən olmuş mərhum Bəhrani mərhum Əbu fər ibn Babəveyh Qumidən nəql edib ki, İmam əleyhis-salam bu vəsiyyəti öz oğlu Məhəmməd ibn Hənəfiyyəyə yazıb.
[2] Çünki o Həzrətin mübarək yaşı altmışı keçmişdi altmış yaş təbii ömrün yarısıdır bu yaşa az adam çatır. Əgər kimsə təbii ömür yaşına çatırsa da, altmış yaşdan sonra yerdə qalan, keçəndən az olur. Buna görə insan altmış yaşdan sonra ömürə arxa çevirmiş sayılır.
[3] Xülasə, bizim, taparaq əldə edilməsi üçün zəhmət çəkdiyimiz şey heç bir çətinlik xərcsiz sənin yanına gəlib. Bir daha yada salırıq ki, bu sözlər imamət ismət məqamına malik olmaqla ziddiyyət təşkil etmir. Çünki heç şəkk-şübhə yoxdur ki, İmam əleyhis-salam burda özünü övladını başqalarının yerinə qoyub bu mübarək sözləri hər bir ata oğul üçün nümunə örnək edib.
[4] Əgər keçmişlərin yoluna uyğun hərəkət etmək, davranmaq istəmirsənsə, azğın azdırıcıların müxtəlif sözləri əməllərinə etina etmə. Ehtiyat təmkinliliyi əldən vermə səy təlaş et ki, özün həqiqəti əldə edə biləsən.
[5] O, sıra tərtibi sayında işlədilən «əvvəl» deyil, həqiqi «əvvəl»dir. Çünki əgər əvvəl olmaq həmin say mənasında götürülsə, onda Onun vaxtsa yox olması sonradan yaranması, meydana çıxması təsəvvür edilir. Bu sifət isə vücudu vacib olan varlığa deyil, mümkün olan varlığa aiddir.
[6] Çünki Onun sonu olsa, yoxluğa qovuşacaq. Belə olanda isə zatən vacib əl-vücud olmayacaq.
[7] O, qəlblərin elm biliklə ya gözlərin zat sifətlərinin həqiqətlərini görərək Onu dərk etməsindən üstündür. Çünki O, qətiyyən əhatə edilməz məhdudlaşmaz.
[8] Şərhçi Bəhrani burada belə deyir: təzilə, işlərin yaxşı pis olmaları meyarının ağıl olması məsələsində bu bu kimi kəlamlara istinad edir.
[9] Bəli, bəndənin Onun yolunu gedərkən gördüyü əziyyət çətinlik rahatlıq asudəlik olar. Məşuqu ilə vüsal axtarışında olan şəxs üçün gördüyü zərər-ziyan xeyir mənfəət olar.
[10] Qurani-Kərimin Ənkəbut surəsinin 64- ayəsində buyurulur: «وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» «Bu dünya həyatı oyun-oyuncaqdan, əyləncədən başqa bir şey deyildir. Axirət yurdu isə, şübhəsiz ki, əbədi həyatdır. Kaş biləydilər
[11] Onlara dini məlumatları olmayan, amma şəriətin zahirinə əməl edərək  günahlardan çəkinənləri misal göstərmək olar. Şərhçi Bəhraninin dediyi kimi: «Onlar, çobanın bağladığı heyvanlar kimidirlər».
[12] İmam əleyhis-salamın bu sözü metaforadır. Yəni, dolayı yolla demək istəyir ki, insan dünyada həmişə qalmalı olacağını güman edir. Amma gecə ilə gündüzün onu, ömrünü sona çatdırması üçün gəzdirməsindən qafildir.
[13] Çünki söz, qədər ki, deməmisən, sənin ixtiyarındadır. Deyəndən sonra isə sən onun ixtiyarındasan. Buna görə susmaq çox danışmaqdan daha yaxşıdır.
[14] Tuluğun ağzının ipi boş olsa, su yerə tökülər aradan gedər. Həmçinin əgər insanın dilinin düyünü möhkəm olmasa, ondan yersiz sözlər çıxar. Sonrakı peşmançılıq isə fayda verməz.
[15] Yaxşılıq etməklə olan qələbə intiqam qələbəsindən daha şirin daha faydalıdır bu yaxşı xeyirxah insanların fikridir. Amma şər görənlərin fikrincə intiqam alaraq qətl qarət etmək daha  şirindir.
[16] Dostundan ayrılanda ya onunla savaşanda ağzına gələni demə ağlına gələni etmə. Barışmağa yer saxla ki, sizin hər biriniz peşman olan zaman işinizə yarasın.
[17]Nanəcib insanların xüsusiyyəti ehtiyac zamanı özlərini alçaltmaq, ehtiyacları aradan qalxandan sonra isə kobudluq itaətsizlik etməkdir. Allah-təala Qurani-Kərimin Məaric surəsinin 19-21-ci  ayələrində onları məzəmmət edərək belə buyurur: «إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا» «Həqiqətən insan çox həris, tamahkar kəmhövsələ yaradılmışdır. Ona bir pislik üz verdikdə fəryad qopardar. Ona bir xeyir (mal dövlət) nəsib olduqda (ondan Allah yolunda paylayaraq bağışlamağa) xəsislik edər
[18] Sənə çatmayan şeyə görə ah-zar etməyin bir xeyri olmadığı kimi, əlindən çıxan şey üçün nalə etməyinin heç bir faydası yoxdur. Buna görə qarşıya çıxanlarla razılaşaraq dünya malı üçün ruhdan düşüb kədərlənməməlisən.
[19] Bu da bir metaforadır. Məqsəd budur ki, haqq yol geniş, asan aşkar nişanələri olan bir yoldur. Batil nahaq yol isə dar qorxulu bir yoldur.
[20] Bil ki, ağıl tədbirlə deyil, Allahın insanı müvəffəq etməsi ilə baş tutur. Buna görə öz fikir, düşüncə ayıq-sayıqlığına öyünərək məğrur olma işlərində Allah-təalaya arxalan, güvən.
[21] Deməli, ağıllı ona əmin olmayan, ürək bağlamayan onu xar sayandır ki, gördüyü hər bir pisliyi ondan gözlənilməz hesab etmir.
[22] Çalışan, amma məqsədinə çatmayan kəs kədərlənməməlidir, Allahın istəyinə Onun təqdirinə razı olmalıdır.
[23] İbn Əbil-Hədid burada belə yazır: «Ənuşirəvan bir gün ölkəsinin idarəçiliyi ilə məşğul olan məmurları bir yerə topladı əlində bir mirvari fırlada-fırlada belə dedi: «Kim ölkənin əkilmiş tarlalarına nəyin daha çox ziyan vurmasını desə, bu mirvarini onun ağzına qoyacağam». Biri dedi: «Çəyirtkələrin hücumları». Digər biri: «Suyun çatmaması», başqa birisi «yağışın yağmaması», o birisi isə «cənub küləyinin əsməsi şimal küləyinin əsməməsi, yəni, iqlimin müxtəlifliyi» deyə cavab verdi. O sonra öz vəzirinə dedi: «Sən de. Güman edirəm, sənin ağlın rəiyyətin hamısının ağlı ilə bərabər hətta bəlkə onlardan artıqdır». Vəzir dedi: «Hökmdarın rəiyyət barəsindəki fikrinin dəyişməsi onlarla pis rəftar edərək zülm etmək qərarına gəlməsiƏnuşirəvan dedi: «Əhsən sənin bu ağıl dərrakənə ki, mənim ata babalarım səni bu məqama əbəs yerə layiq görməyiblərSonra isə mirvarini vəzirin ağzına qoyur.
[24] Çünki bəzən bəzi adamları evə gətirməyin fəsadı qadınların çölə çıxmalarından çox olur. Bəzən qadınların onların yanına gəlməsinin fəsadı kişilərdən çox olur.
[25] Nalayiq işlərdən uzaq olmağa əhəmiyyət verən qadına pis işlər nisbət vermək nəticəsində həmin işləri görmək ona asan gələr ola bilər ki, o, onları yerinə yetirsin.

Комментариев нет:

Отправить комментарий